lørdag 17. september 2011

Det beste hockeyspillet









Ikke alle dager tilhører meg. Å våkne til hodepinens duett med vekkeklokkens repeterende hyl bygger sjeldent fundamentet for en god dag, men dette er unntaket. Jeg klarer kanskje ikke å åpne øynene, jeg lurer kanskje på hva som traff meg, men det er heldigvis hjelp å få. For jeg har en jobb å gjøre. Jeg skal omtale verdens beste hockeyspill, og jeg skal gjøre det sammen med en ekspert, en som brenner for sporten og som stiller opp. Tor banker på døren.

Gårdagens overtid har ikke forlatt kroppen min helt enda, så jeg legger meg for en lønnet høneblund. Tor følger lydig instruksene mine om å lage meg mat.

”Jeg startet opp enspilleren.” Med ett blir jeg usikker på om det er den fløyelsmyke stemmen til Tor, eller lukten av dampende carbonara som har vekket meg. Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at jeg er sulten, og at det strømmer musikk fra stuen min, en åtte-biters chiptune slik jeg liker å høre den.

Mens jeg slurper i meg spagetti (hva skjedde med al dente?) tar Tor meg gjennom reglene.

Det som gjør Ice Hockey unikt er at du selv velger hvilken sammensetting av spilletyper du ønsker for laget ditt. Spillerne kommer i tre størrelser, liten medium og stor, og har egenskaper etter størrelse. De store er f.eks. joviale og jordnære, mens de tynne drar nytte av sin overlegne fart. Takle, og skuddstyrke settes opp mot hurtighet, hvor spillerens spillestil vil diktere hvordan du setter sammen laget.

Når kampen kommer i gang har du til enhver tid kontroll over to mann, en utespiller(som det kan skiftes mellom) og keeper. I angrepsfasen trenger du kun å fokusere på ballfører, mens det i forsvar raskt oppstår problemer. Hvis du kun fokuserer på keeperarbeid får motstanderen tid til å lade opp kraftige skudd, mens ensidig fokus på å vinne tilbake pucken vil gjøre kontrollen over målvakten svært vanskelig.

Vi sier ingenting den neste timen, jeg og Tor, hvor kampen om å være best i et spill atter en gang farger horisonten vår rød av hat, og kjærlighet.

Ikke for hverandre, men for verdens beste hockeyspill.

2 kommentarer:

  1. Let the games begin.

    http://www.youtube.com/watch?v=o20kOOwXIN8

    SvarSlett
  2. Da starter jeg med klassikeren.

    http://imageshack.us/photo/my-images/641/jcflhatt.jpg/

    SvarSlett