lørdag 17. september 2011

Cave seirer igjen















Bildet er laget av: Tom-Sondre Albrigtsen

En ny spillsjanger kom til iOS-plattformen, men mange måtte feile før Cave virkelig viste hvordan en skyter skulle være på iOS. Spill som: Assault Sqaudron, Icarus-X, iFighter 1945, Phoenix, Sky Force Reloaded, Sky Smash 1918, Tyrian og Who`s That Flying?! kom, men når Cave kom med Deathsmiles, Dodonpachi Resurrection og Espgaluda II ble de fleste nevnte "god gammeldags skrot".

Hva er det de ikke har skjønt? Er det så fryktelig vanskelig å lage en god skyter? Det virker sånn når man ser så mange ubrukelige skytere som er skapt. Det verste er nok at de fleste av disse skyterne er hentet fra en side der det står at disse er de beste skyterne på iOS. Men på en annen side er ikke dette rart for de fleste spillene på iOS holder ikke mål. På denne listen finnes selfølgelig også de skyterne som har kvaliteter men de fleste av disse er bare litt redigert og flyttet inn i iOS-plattformen. Dette gjør at spillene blir en skuffelse bare du har prøvd det til plattformen det kom på. Det er selfølgelig skyter-mesterverkene til Cave det er snakk om. Problemet til Cave på iOS er at prisnivået de ligger på er alt for høyt sammenlignet med andre iOS-spill. Etter pris er og blir PicoPicoFighters den beste skyteren med sin pris på null kroner.

Enkelte "ikke-Cave skytere" har delvis klart å få fram kvaliteter i skyterne sine disse er i hovedfokus Phoenix, PicoPicoFighters og Who`s That Flying?!. Det virker som de har skjønt at man ikke skal få valget bevegelighet eller skjold. Valget skal stå mellom hvordan rekkevidde og kraft skytingen din kan ha og har. Halve poenge med skytere er å ha kjapp bevelighet og tåle lite. Da skal man ikke gå rundt å ofre beveligheten for å tåle mer. En annen viktig faktor i skytere er oppgraderingene du samler etterhvert. Skuffende oppgraderinger er noe man prøver å unngå når man burde prøve å unngå når man skal lage en bra skyter.

Og over til de ubrukelige: Hvorfor skal man ha et gammelt kjedelig design og elendig bevegelighet i en skyter? I en skyter er man opptatt av kule skip og overdrevende kraftig skytinger. Da er det ikke populært med gamle stygge skip med skudd du kan nå igjen ved å flytte fingeren over skjermen. Fiendene burde også være kule, overdrevende skip og monster, ikke kjedelige gamle fly og tankser. Og hvor mange prosent av fiendene du dreper skal ikke avgjøre om du får banen godkjent eller ikke. Meningsløse historier mellom hvert brett har heller ikke noe å gjøre i en skyter.

Helge M. Albrigtsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar