torsdag 5. mai 2011

Hva vi ikke skriver når vi skriver om spill - 1

Det hersker liten tvil om at det er mye galt med dagens spilljournalistikk. Hva vi ikke skriver når vi skriver om spill handler om dårlig journalistikk, misvisende kritikk og overentusiastiske skribenter. Denne gangen skal vi se på norske mediers dekning av en av de mest urettferdig hypede spillene på manges venteliste, Star Wars: The Old Republic.

Først: Pressfire.no

"Kombinasjonen mellom «Star Wars»-universet, massivt onlinerollespill og BioWare er så sexy at man virkelig må mislike minst én av de nevnte bestanddelene for ikke å kjenne blodet bruse. Spesielt om man har spilt rollespillyndlingen «Star Wars: The Knights of the Old Republic» – og det har man jo."

Pressfire fortsetter som nyttige idioter for BioWare. For det første: Star Wars-universet er et relativt svakt univers. Den fullstendig intetsigende motsetningen mellom den gode og onde siden gjør seg kanskje godt for binære systemer, som BioWare etter hvert har blitt eksperter på, men deres fantasiløse tilnærming til rollespillet som helhet har vært en katastrofe for rollespillets utvikling. Å jobbe med motsetningen mellom det gode og onde kan gjøres interessant, som i Lionheads Fable-serie, men BioWare mangler både Lionheads innsikt i hva som gjør moral så nødvendig for samfunn og Obsidians vilje til å utfordre konvensjonell moral gjennom å snu klisjeer på hodet.

For det andre: Massive onlinerollespill er i de færreste tilfeller egentlig rollespill. De er uhyre tekniske, fokuserer mer på tall enn følelser, og mye av appellen kommer fra spillenes nærmest maniske sosiale aspekt. I vesten har man pakket inn dette i generiske fantasy-settinger, og den rollen kan nok selv BioWare klare å besette i sin meningsløse sci-fi lefling, best representert ved kalkunen Mass Effect.

For det tredje: BioWare er ikke sexy. De har ikke laget et eneste vellykket estetisk spill. Spesielt ikke Star Wars: KotOR. Ingen kommentar nødvendig.

Pressfire har spilt TOR som hodejeger på BioWares nåde, og av en eller annen grunn påstår de at det er vanskeligere å handle moralsk riktig enn moralsk galt. Dette er en misforståelse av hvordan moral fungerer og en videreføring av BioWare-skolens fullstendig idiotiske tolkning av den kombinert med den banale og fullstendig uinteressante forståelsen av Kraften. Men selv dette får de ikke riktig. Spesielt The Empire Strikes Back, men også den nye trilogien handlet om hvordan moralsk korrumpering er atskillig mer komplisert enn å handle innenfor et moralsk paradigme. Hvis du har lest The Picture of Dorian Gray vet du hva jeg snakker om. Det å handle ondt er i mange tilfeller vanskeligere enn å handle godt, spesielt for den gjennomsnittslige spilljournalisten som sannsynligvis ikke har gjort verre ting enn å onanere på gutterommet. Her opererer BioWare i tandem med spillenes hellige gral, maktfantasien. Man tilhører en priviligert gruppe der ingenting man gjør egentlig får konsekvenser. Sammenlign med Fable 3 som i det minste forsøker å vise hva ondskap kan føre til som noe mer enn en konklusjon på det åpenbare "redd eller dominer verden"-framstillingen BioWare har perfeksjonert.

"Et typisk eksempel for en hodejeger vil være om du vil drepe den du har jaktet ned i forbindelse med et oppdrag, eller om du vil ta ham i live? Valget ditt vil påvirke poeng i retning mørk eller lys side. BioWare vil i skrivende stund ikke avsløre hvilken innvirkning dette vil ha på historie eller rollefigur, men det er sannsynlig at det vil ha en form for påvirkning."

Du får poeng for å handle riktig og minuspoeng for å handle galt? Nei og nei, dette høres spennende ut. Av alle vestlige utviklere er det bare Obsidian som har forstått at poeng, i form av erfaring, berømmelse eller moral, er fullstendig abstrakte og tør å leke med rollespillets balanse. Jeg ser heller ikke hvorfor det må være mer ondskapsfullt å ta livet av oppdraget ditt med et velplassert skudd enn å levere ham til myndigheten som etter all sannsynlighet vil torturere ham og så drepe ham, men det er sikkert bare meg. Dette forstod Obsidian, men i BioWare hever man seg stort sett over selv de enkleste formene for maktspill.

At BioWare ikke vil vise hvordan påvirkning handlingene dine har på den rollen du spiller handler sannsynligvis om at de suger. Det er SANNSYNLIG at det vil ha en form for påvirkning? Nigga, please. Nyttig idioti er ikke det minste søtt så lenge det handler om å selge et middelmådig produkt til en masse som ikke vet bedre. La meg gjette hvordan dette kommer til å fungere. Om du får for mange ondskapsfulle poeng kan du ikke gjøre visse oppdrag eller bruke bestemte gjenstander. Akk så kreativt.

"BioWare har faktisk tatt dette med historiefortelling på ramme alvor, og derfor har all dialog i spillet også stemmeskuespill. Dermed slipper du å lide deg gjennom lange og gørrkjedelige tekster. Vi merker også at det derfor er langt mer interessant å følge historiene i oppdragene du skal utføre. Dette er en klar forbedring fra andre massive onlinespill, hvor det er begrenset med interesse når du hører om en sjelden blomst som skal plukkes for sekstitredje gang."

BioWare kunne ikke gjenkjent en god historie hvis de ble serievoldtatt med den. Kan noen fortelle meg hvorfor det å lese lange og gørrkjedelige tekster er verre enn å lide seg gjennom timer med dårlig stemmeskuespill? Jarle Hrafn Grindhaug tror åpenbart at lyd er bedre enn skrift, og hvorfor skylder han leserne sine å forklare. For meg er det iallfall slik at tekst kan skummes i langt større grad, slik at du får ut den interessante informasjonen relativt greit, i det minste hvis den er velskrevet, mens BioWares ofte pinlige melodramaer bare gir deg vondt i hodet. Stemmeskuespill er ikke en forbedring sammenlignet med tekst, det er noe helt annet, og Bioware har gang på gang vist at de ikke mestrer hverken fugl eller fisk.

Grindhaug forstår heller ikke at oppdragene i massive onlinespill handler om helt andre ting enn ringvirkningene av spillogikk. De som spiller denne typen spill ser på oppdragene som en mellomstasjon, en løs motivasjon som kommer fullstendig i andre rekke sammenlignet med kampmekanikken.

"På den måten ser BioWare ut til å prøve å skille seg ut ved å skape mer personlige opplevelser, hvor du smir en egen vei for rollefiguren din."

Så var det det der med teori og praksis. Jeg tror det når jeg får se det, herr nyttige idiot.

"Men ikke alle oppdragene er skreddersydde for din klassetype – mange av dem passer også andre klassetyper."

No shit, Sherlock. Dette har sannsynligvis med at BioWare har brukt så mye penger på stemmeskuespill at de ikke kunne smi eller skreddersy alle oppdragene. Ja, og så er det et sosialt spill. Hva faen skulle skjedd om man som spillere ble begrenset til å bare interagere med figurer av samme klasse som deg. La oss håpe at BioWare i det minste klarer å gjøre noe spennende ut av interaksjon mellom figurer med forskjellig moralsk kompass. Hvis de klarte det kunne man snakke om evolusjon.

"Ferdighetene til hodejegerne ligger i skytevåpen og enkelte nærkampteknikker, men ingen såkalte Force Powers. Men fra rundt nivå ti vil de få muligheten til å anskaffe seg en rakettpakke på ryggen, noe som åpner for enda flere ferdigheter. Da vil du kunne lette fra bakken med noen spesialangrep, men det betyr ikke si at du kan frese rundt i lufta."

Dette er ikke bare dårlig skrevet, det vitner også om at BioWare er mest interessert i å holde spilleren i hånden i god gammeldags moderne spilltradisjon. Ja, og alle vil vel ha en rakettpakke slik at figuren deres blir en forlengelse av pikken. Ingenting skriker fallos som en svevende atlet innpakket i skinnende rustning.

"Systemet er nærmest identisk med slik det fungerer i for eksempel «World of Warcraft»: For hvert nivå du går opp kan du stikke til treneren for å trene opp nye ferdigheter. Noen er helt nye, mens andre er oppgraderinger av de ferdighetene du allerede har."

Ingen flere spørsmål.

"Den første planeten, Hutta, er en blanding mellom sump og høyteknologiske beboelse. Stemning og oppdragtype er også preget av en konflikt mellom urbefolkningen og «opportunistiske» nybyggere."

What did you learn in school today, lille BioWare?

"Etter dette oppdraget, som foregår på et stort romskip, får vi tilgangen til den nye planeten. Denne planeten er grønnere med vegetasjon i form av store trær og gress, men her finner vi også hovedstaden Kaas – Imperiets tilstedeværelse vises gjennom majestetiske bygg i en teknologisk stil vi forventer fra «Star Wars»-universet."

Vegetasjon i form av store trær og gress? På tide å ringe media. Jeg visste ikke at teknologisk og generisk var synonymer.

"I likhet med «World of Warcraft»"

Hoho.

"Men BioWare ser ut til å være i stand til å lage noe langt viktigere: Et onlineunivers der «Star Wars»-ånden definitivt er til stede. Å skape sin egen historie og bygge en rollefigur i dette universet, er uten tvil svært tiltalende. I tillegg ser BioWare ut til å skjønne at det alltid må være mye å ta seg til i denne typen spill. Enda har BioWare flere ting å annonsere til spillet, og vi venter i spenning."

Jeg er uenig. Ingenting i denne sniktitten tyder på at BioWare har lært noe som helst og ingenting i denne sniktitten tyder på at Grindhaug er noe mer enn skallet til en nyttig idiot som sperger hver gang noen nevner kraften. Denne typen lat journalistikk er dessverre symptomatisk for Pressfire, den unnviker alle interessante spørsmål og smører tykt på med klisjeer samtidig som man velger å ikke innse det åpenbare. TOR er en mislykket WoW-klone hvis eneste livshåp er at resten av verden er like store imbesiler som Grindhaug.

1 kommentar:

  1. For å være helt saklig: Du konkluderer med dette – “TOR er en mislykket WoW-klone hvis eneste livshåp er at resten av verden er like store imbesiler som Grindhaug” – før du i det hele tatt har testet spillet selv? Er det den type journalistikk du vil drive med som du ikke følte det var spennvidde for i Gamer?

    SvarSlett