onsdag 25. mai 2011

Kan du slå en redaktør?

















Gamer fortsetter den tvilsomme trenden med å knytte seg til leserne sine gjennom mer eller mindre gangbare tiltak, denne gangen personifisert gjennom sjefsredaktør Tor-Steinar Tangedals ferdigheter med det Joachim Froholt på sitt flåsete vis kaller virtuelle baller. Spillet er FIFA 11, forferdelig som det høres ut, og oppgaven din er å slå han. Jeg spiller ikke FIFA, men kan tenke meg at denne gylne muligheten til å sette Norges viktigste, beste, eneste, mest kulturelle eller eventuelt minst rævkjørte spillside på plass, er en sjanse Spillborrings mange lesere ikke kan la gå fra seg. Og hvem vet: Kanskje de kan fortelle ham noen sannhetsord samtidig?

Bortkastet tid? Neppe. Tor-Steinar er en overraskende jovial redaktør som stort sett stod ved min side i tykt og tynt, så vil du erfare at spillpressen er akkurat som deg og meg, det vil si, kanskje en smule høfligere og mindre kritisk enn meg, men skikkelige folk likevel, har du med å svare i tråden som snart teller hundrevis av svar.

Det er ikke det spor sørgelig at Gamer forsøker å knytte seg til leserne sine gjennom konkurranser, men man kunne kanskje valgt både spill, logistikk og tidsbruk med litt mere flid. Tor-Steinar har kanskje ikke viktigere ting å gjøre enn å menge seg med leserne sine, og utdeling av spill er et frynsegode som ikke bør forbeholdes de som skriver om spill for å leve. I tillegg er det viktig at spillmedier viser at de faktisk kan spille spill slik at vi slipper flere skandaler rundt journalistisk uegnethet.

Som PR-stunt har Gamer funnet en nisje som fortjener å bli fulgt opp. Hvem ville vel sagt nei til å spille Outrun 2 med Spillborring, eller utfordre meg til en aldri så liten duell i Street Fighter 4? Sammenlignet med Ukas spørsmål er dette faktisk direkte inspirerende.

La oss håpe at Gamer kan fortsette trenden med å tilby konkurranser som inneholder mer enn et spørsmål du kan google deg frem til svaret på på ti sekunder. Å spille sammen er tross alt ikke så galt som mamma en gang skulle ha det til. Den gang var det doktor, så jeg blir ikke overrasket om neste initiativ fra Tor-Steinar er å sjekke opp Lasse Lervik på MSN.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar