torsdag 5. mai 2011

Borere søker kroner

Jeg kan med glede informere interesserte såvel som uinteresserte om at Spillborring har fått sin første bidragsyter. Han heter Kristoffer Amundsen, og bor i Oslo der han studerer ved Kunstakademiet. Kristoffer er en kul kar som kommer til å skrive om spill fra tid til annen og som gjennom sin spennende bakgrunn vil være et viktig tilskudd for Spillborring. Han vil snart få anledning til å presentere seg selv, så følg med. Kristoffer har en imponerende spillsamling han ikke er redd for å bruke, og som bloggentrepenør kan jeg knapt vente på å se hva han får ut av formatet.

I så henseende er det natur å etterlyse andre interesserte skribenter. Hvis du er flink kan det hende at jeg kjøper deg spill, men grunnregelen er at Spillborring er en ikke-kommersiell side. Jeg foretrekker at du velger å skrive under fullt navn, men hvis du av ulike årsaker ønsker å være anonym, skal jeg ta argumentasjonen din til vurdering.

Jeg har også blitt gjort oppmerksom på at mange oppfatter bloggen som et karriereselvmord eller direkte useriøs. Jeg forlot Gamer på eget initiativ, og personlig utelukker jeg ikke å skrive for en norsk spillside igjen. Det å avslutte sammarbeidet med Gamer var et resultat av en lang tankeprosess der jeg ble mer og mer klar over at det ikke var mulig å skrive oppriktig for siden med de rammebetingelsene som ble satt. Jeg ønsker å gjøre spilljournalistikk til noe kreativt og estetisk, og å ha et tydelig uttalt manifest på Gamer om å avsløre journalistikk, noen ganger også av mine medskribenter, ville vært illojalt og forkastelig for ikke å glemme umulig.

Spillborring er en alternativ spillblogg som ser på spill som noe viktig, og ikke er redd for å knytte dem opp mot andre kulturelle fenomener. Nøkkelen er kritisk journalistikk som ikke er lojal til annet enn sin egen målsetning, å finne ut av hvorfor spill er moro samt avsløre logikken til de som ønsker å selge deg produkter du ikke trenger. Vi har ingen interesse av å drive med hets eller personangrep med mindre det gir åpenbare komiske vinklinger, men er ikke redd for å tråkke folk på tærne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar