lørdag 28. januar 2012

Årets spilljournalist

Hvis vi ser bort fra Gullstikkas pris til beste spillmedie, foregår det forbausende lite i Norge som setter fokus på det journalistiske og kritiske arbeidet som ligger i å skrive om spill. Dette har Spillborring tenkt å gjøre noe med. 2011 utmerket seg på dette området med at de eldste fortsatt er eldst. Mainstreamsidene har ikke lyktes med å dyrke fram en eneste ny og spennende skribent, og det har vært opp til gamlekara å forsvare æren til god kritisk journalistikk i et marked som ikke legger opp til noen av delene. Da jeg i fjor skrev om våre beste journalister i en post som ble nokså kontroversiell av årsaker jeg ikke helt forstår, fikk man inntrykk av at spilljournalister og skribenter er mer opptatt av å forsvare sin egen profesjon enn de er av å produsere gode tekster som pusher grensene for hva vi kan forvente av en tekst om spill.

De journalistene som har utmerket seg i år har det til felles at de sitter med en dyp kunnskap om spill de klarer å formidle på en tilgjengelig måte. Joachim Froholt har produsert et imponerende antall tekster i vidt forskjellige kategorier der de fleste imponerer mer gjennom kunnskap enn kritisk innhold. Han skal likevel ha ros for å sette fokus på glemte perler og det kritiske arbeidet som ligger i å vurdere spill på en jovial og informerende måte.

Lasse Lervik har fortsatt korstoget mot nonsensen i spilljournalistikken. Han representerer fortsatt det fremste innenfor sin form for kritikk, skrevet for kjernespilleren, med en grunnleggende forakt for intellektuelle pretensjoner. Vi skulle ønske at Lasse i større grad omfavnet mulighetene det å være journalist for Gamer er, men har store forhåpninger om at han fortsetter med å levere inspirert kritikk i 2012.

Ellers i spill-Norge ser det dessverre ikke så bra ut. Der Gamer.no en gang var det ledende nettstedet for spill, har de mislyktes med å tilpasse seg den nye generasjonen med spillkritikk. De reproduserer stort sett uinteressante pressesaker og evner ikke å annet enn unntaksvis ta opp problemstillinger rundt spillmediet som burde være av interesse. Der Gamer lenge var Norges ledende spillside, har de i stor grad mislyktes med å fornye seg.

Pressfire, filmpolitiet, Gamereactor og VG tjener alle sin funksjon i det samme spillet, å propagere spillmediet basert på foreldede definisjoner og ukritisk journalistikk.

Å utnevne årets spilljournalist er derfor relativt enkelt. I år har et navn skilt seg fullstendig ut. Gjennom sitt utrettelige kritiske arbeid, sin store kunnskap og sin evne til å vurdere spill på bakgrunn av annet enn hype, har Jon Cato Lorentzen i praksis utmerket seg som Norges eneste ordentlige spillkritiker.

Som den eneste av dagens journalister som mestrer en poengskala godt nok til å benytte seg av den, har Jon Cato egenhendig gjort Spill.no til en force majeure innenfor forbrukerveiledning. Han har egenhendig tatt for seg flertallet av fjorårets stortitler uten å gjøre en eneste stor kritisk bommert. Jon Cato kan argumentere, men han kan også være underfundig og morsom, samtidig som han holder kritikken sin på et nivå som er tilpasset leseren.

Spillborring ønsker norske spillanmeldere et godt nytt år med mye god kritikk, og håper at flere norske skribenter vil se til Jon Cato for inspirasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar