tirsdag 14. juni 2011

Ghost Trick på 1-2-3








Nesten for abstrakte tanker om Ghost Trick: Phantom detective.

1: Hva lærte vi i dag? Kombiner riktig! Videokamera og tv-spill.

Jeg observerer. Spill av.

Den påfølgende filmen kommer med et påklistret lydspor. Spillerens tanker. Slett. Spilleren prøver og feiler i rommet. Spillerens personlighet. Slett. Spillet forklarer spilleren mekanikken. Slett. Spillet hinter til riktig anvendelse av mekanikken. Slett. Spillet resirkulerer seg selv. Slett.

Vi spiller av filmen. Ghost Trick. Den hviler kanskje på sin visuelle stil, sine enkle men vakre avbildninger av mennesket i bevegelse, menneskers personlighet gjennom deres bevegelse, men det er en god film. Men den mangler en sekvens. Sekvensen som gjør Ghost Trick til et spill.

Et vakkert øyeblikk. En dødelig kule svever i løse luften, fryst i tiden som et offers siste håp for liv. Ghost Trick gir oss muligheten til å bytte den bort, det vil si, bytte ut kulen med noe annet, noe den deler form med. Det henger en vernehjelm på veggen. Bytt. I det du skjønner hva du har gjort. Den svarte humoren. Smellet. Animasjonen av smellet.

Var det alt? Sier du, ikke jeg. For meg er det nok.

2: Hva tenker alle de andre?

Ola Nymo Trulsens malplasserte sammenligning med The Incredible Machine antyder at Ghost Trick er en lek med fysikk. Det er nesten riktig i fem minutter av et alt for langt spill. Ellers bruker spillpressen stort sett spalteplass på å vitse eller gjøre skarpe observasjoner rundt protagonistens navn.

Spørsmålet om kvalitet skaller i to vegger. Tldr. Prøving og feiling eller en intern logikk? Selv om de aldri nevnes sammen er de knyttet til hverandre. Mengden tekst skyldes nettopp den manglende interne logikken som intuitivt skal drive spilleren til svaret, Ghost Trick har ingen løsning men består av en serie tilfeldige objekter som reagerer når du trykker på dem. Hvert spillrom kommer med nye regler.

Heldigvis finnes det fellesnevnere og etter hvert innser du at du kan sortere bort mesteparten av informasjonen som er der for å lede deg i retningen av riktig svar. Mengden tekst minker. Igjen et paradoksalt grep som stennger deg ute av spillets innhold. En god spillerer risikerer å isolere seg selv fra underholdningen.

Det er alt jeg har å tilføye. Norges største hviler her, her, her og her.Kobling

3: Hva er Ghost Trick egentlig? Jeg kaller Ghost Trick en film fordi spillet begrenser dine evner som spøkelse, muligheten til å bevege deg gjennom gjenstander reduseres til spillets eneste løsning. Din jobb er å gjenfortelle denne historien. Se for deg at Ghost Trick til å begynne med var åpent. Din evne til å bevege deg mellom og manipulere objekter var endeløse. Shu Takumi spiller seg så gjennom det åpne rommet og lagrer løsningen sin. Alt som faller utenfor hans tolkning av spillrommet fjernes og der har du spillet. Ghost Tricks handler kun om å sette strek mellom a og b, følge urspillerens løsning.

Fordi mekanikken er så enkel- nesten umulig å overse idet spillet utfolder seg selv i lag etter lag ligger all dets kraft i pennen og pikslene

For jeg sa, Hva er egentlig Ghost Trick? Det er en fortelling, en historie om en rekke mennesker og deres tragiske skjebner, detaljene, ondskapen som dreper dem. Det er dermed ikke det første moderne eventyrspillet, en svakhet som ikke klarer å strippe det for en eneste kvalitet, men en heller klassisk kamp mellom det gode og det onde. Ondskap i form av ensomhet, isolasjon og maktfantasier, kampen mot seg selv og menneskene som truer deg.

Ghost Trick leker med døden. Detektiv Jowds skyldfølelse sprer seg i bølger og treffer alle involverte, frykten for at det bak tilfeldighetene som hindret han i å handle, gjemmer det seg et monster, en spennende karakter som har valgt å ta konsekvensene av noe han aldri fikk tid til å gjøre. Identitetsjakten som ellers driver spillets protagonist setter også opp minneverdige øyeblikk. Sissels hukommelsestap møter egne handlinger uten tankene som drev ham til dem, og havner i konflikt med seg selv, et av flere grep som løfter Ghost Trick til en minneverdig opplevelse.

-Tom-Sondre Albrigtsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar